Saturday, August 4, 2012

Sejarah Manis Dr's Bakery


Assalamualaikum w.b.t.

Mengenang sejarah sebenarnya suatu yg indah, terutama apabila ia berkisar tentang perjuangan kehidupan. Mungkin tidak indah utk yg membacanya, namun cukup indah utk yg turut serta dalam calitan sejarah tersebut.

Pengusaha Dr's Bakery adalah pelajar Tahun 5 Kuliyyah of Medicine, IIUM Kuantan. Dilahirkan dalam keluarga serba sederhana penuh kebahagiaan milik emak dan ayah. Kesederhanaan hidup keluarga mendidik saya dan adik-beradik erti berdikari. Hampir semua dari kami memiliki perniagaan masing-masing (ceeewahhhh...macam ada empayar plak. hehe...ameeen)

Saya mendirikan rumahtangga seawal usia 19 tahun (mengikut IC), melahirkan puteri pertama di usia 20 tahun dan putera pertama di usia 23 tahun. Suami juga seorang pelajar seperti saya. Segalanya mengajar diri erti hidup berdikari, agar tidak menyukarkan ibu bapa dan tidak menjadi fitnah kepada masyarakat.

Emak suka menyediakan hidangan kek buat kami adik-beradik dari air tangan beliau. Alhamdulillah, dapatlah sedikit diwarisi keistimewaan emak. Lantas, BAKING CAKES menjadi pilihan hati sebagai PERNIAGAAN punca rezeki kami.

Tahun 2009 kami bermula dengan CUPCAKE CHOCOLATE dan KEK COKLAT, menjadi kegilaaan rakan-rakan di IIUM (hehe..over). Tahun 2011 kami mula menghasilkan KEK BATIK.  Seterusnya tahun 2012 ini, kami mula mengusahakan tempahan CHEESECAKE. Seorang rakan (Annisa Balqis) membuahkan idea agar diberi nama kepada perniagaan kami. Maka tercipatalah brand Dr's Bakery (brand lagi tu...hehe).

Bagi mengembangkan perniagaan, saya membuat page FB Dr's Bakery. Dan kemudian blog Dr's Bakery hasil sentuhan kakakku Ummiey Mithaliey.

Saya bukanlah penggemar kek, namun saya gembira melihat wajah insan-insan yang tersenyum menikmati hidangan hasil masakan saya. Terutamanya suami, anak-anak dan famili.

Saya bercita-cita suatu hari nnti utk membuka rangkaian kedai Dr's Bakery di seluruh tanah air. Setapak demi setapak dengan harapan muslim bakery menjadi pilihan masyarakat.

Semoga Allah memberkati usaha ini. Dan mengurniakan kejayaan (kelulusan) dalam Professional Exam 2013 ini, yang dengannya saya dan suami bakal bergelar DOKTOR dengan Sarjana Muda Perubatan & Pembedahan. Doakan yer. ^-^

No comments:

Post a Comment

 

Copyright © 2012 Dr's Bakery | Design by Ummiey Mithaliey | Theme by Tadpole's Notez